Kategorije

Boran Pikula: “Moramo imati vlastito električno vozilo”!

Boran Pikula stalno je zaposlen na Mašinskom fakultetu u Sarajevu. Rođen u Sarajevu 1969. godine, ponosno ističe da radi u timu, želi napraviti nešto novo i u tome i uspjeva. Električni karting je naša tema i ovo sigurno neće biti prvi članak sa ovom tematikom, jer Boran i njegov tim imaju još mnogo toga za pokazati.

Da, stalno sam zaposlen na Mašinskom fakultetu u Sarajevu, Odsjeku i Katedri za motore i vozila, u zvanju vanrednog profesora od 2011. godine. Cjelokupno školovanje sam proveo Sarajevu, a imao sam priliku da posjetim i aktivno radim na TU Darmstadt, TU Erlangen, AVL Graz, TU Delft i TU Eindhoven, gdje sam stekao značajna iskustva za dalji naučni i obrazovni rad, posebno kroz rad na EU FP7 projektu pod nazivom Transbonus u periodu 2009-2010. Sve navedeno je samo dodatno omogućilo kontinuirano usavršavanje i postizanje novih dostignuća koja su ostvarena u timskom radu jer se uvijek radi o multidisciplinarnim zadacima.

Backstage: Ko čini vaš tim, na koji način ste postali tim, da li mladi ljudi dijele jednaku strast prema vašim inovacijama?
Zbog multidisciplinarnosti cjelokupnog projekta električnog kartinga učestvovali su studenti i osoblje Mašinskog i Elektrotehničkog fakulteta u Sarajevu.

Iskreno rečeno, bilo bi lijepo kad bi kod svakog mladog čovjeka uspjeli probuditi tu strast koju nose od trenutka kad su odlučili da upišu fakultet i počnu svoje visokoškolsko obrazovanje. To se može postići nesebičnim zalaganjem samog nastavnika, međusobnom uvažavanju u razmijeni ideja, usavršavanju logičkog zaključivanja, ali najvažnije željom i trudom svakog pojedinca. U svom dosadašnjem radu sam imao grupe studenata koji su kroz van nastavne aktivnosti postigli značajne rezultate na različitim takmičenjima i manifestacijama, a značajan broj studenata je imalo veoma interesantne diplomske i završne radove. Ono što se pokazalo kao ključ uspjeha je da se ideja, koja se stvori kroz diskusiju, može analizirati i riješiti, a mnoge i praktično napraviti u koliko raspolažete s finansijskim sredstvima što predstavlja najveći problem u našem obrazovnom sistemu, posebno na tehničkim fakultetima.

Backstage: Električni karting/električno biciklo? Kada je nastala ideja, koje su karakteristike, za šta se može upotrebljavati, da li je dostupno na tržištu-ako ne kada će biti, koje su vaše želje u koje svrhe da se koriste?
U okviru Sarajevo Green Design Festivala 2011. godine sam imao priliku da prezentiran električno vozilo TESLA koje je specijalno za tu priliku došlo iz Holandije. Tokom deset dana druženja s električnim autom TESLA bio sam oduševljen karakteristikama vozila koje emituje tzv. „nultu“ emisiju zagađujućih materija i stekao veliko iskustvo. Imajući u vidu činjenicu da će sigurno 50 % proizvodnje novih vozila 2030. godine činiti električna i hibridna vozila, iste godine ispred Sarajevo Green Design sam odlučio da napravimo prvu izložbu električnih i hibridnih vozila. Da, dobro čujete izložbu vozila, ne samo električnog vozila TESLA, već i električnih teretnih vozila KJKP RAD, te dostavnog električnog vozila koje se proizvodilo u fabrici u Vogošći za potrebe firme SEAT, ali i hibridnih vozila Toyota Prius i Lexus. Kad su se sredili utisci, zaključak je bio: MORAMO IMATI VLASTITO ELEKTRIČNO VOZILO.

Već 2012. godine studenti sa Mašinskog i Elektrotehničkog fakulteta u Sarajevu i dizajner Sajdin Osmančević su okviru radionice Sarajevo Green Design 2012 prezentirali idejno rješenje električnog taxi (urbanog) vozila za grad Sarajevo. Međutim, najveći problem je tad nastao, jer je teško bilo naći poprilična finansijska sredstava za realizaciju ovog projekta. Zbog toga sam se odlučio da projekt trebamo spustiti na realnu osnovu, a električni karting kao najbolja opcija. Tako smo zahvaljujući gospodinu Mirku Gerhu ispred Auto Media grupe dobili stari karting s benzinskim motorom krajem 2012. godine, a posebno se obradovali kad smo dobili nedovoljna finansijska sredstava od Ministarstva civilnih poslova BiH krajem 2013. godine koja su dodano uvećana od strane Mašinskog fakulteta u Sarajevu i Katedre za motore i vozila. Kad se konačno zaokružila finansijska situacija, izvršena je nabava potrebne opreme i krajem maja ove godine smo krenuli u „slaganje kockica“.

Konačno, prva vožnja kartingom je uslijedila krajem jula, a tokom avgusta smo napravili i prva testiranja dinamičkih karakteristika. Tada smo vidjeli da naše „električno vozilo“, s elektromotorom snage 5 kW i težinom bez vozača oko 80 kg, može razviti brzinu od skoro 90 km/h i da je veoma stabilno na slalom testu pri brzini i do 70 km/h. Naravno, najveći problem kod svakog električnog vozila je njegova autonomija, tj. izdržljivost baterija. Još uvijek je teško prezentirati tačne informacije, jer odgovor na ovo pitanje zavisi od pritiska na pedalu gasa. Tokom naših prvih ispitivanja kad smo radili sa maksimalnim opterećenjima (pritisak na pedalu gasa) uspjeli smo se voziti oko 25 km do „pražnjenja baterija“. U narednom periodu nas očekuje dalje ispitivanje i optimizacija parametara pa ćemo naknadno informisati javnost.

Napravljeni električni karting će poslužiti u obrazovnom procesu studentima Mašinskog i Elektrotehničkog fakulteta u Sarajevu, ali i kao osnova za dalje usavršavanje ovakvih i sličnih električnih vozila.

Nadalje, svako dijete od malih nogu želi da upravlja vozilom pri čemu karting bude i prvi pokušaj. Dosadašnja karting vozila su pokretana s benzinskim motorom koji emituju značajnu emisiju zagađujućih materija i veliku buku, a najčešće se koriste na otvorenim stazama tokom ljetnih mjeseci. Postoji mogućnost njihovog korištenja tokom cijele godine u posebno napravljenim zatvorenim prostorima koji u tom slučaju zahtijevaju i kvalitetnu ventilaciju. Da bi se omogućilo da najmlađa populacija uživa u zatvorenom prostoru tokom cijele godine i tako razvija svoju saobraćajnu kulturu i sposobnosti upravljana vozilom, idealno rješenje je definitivno električni karting.

Električni kartinzi se mogu kupiti u zemljama Zapadne Evrope, ali se isto tako mogu prepraviti iz klasičnih kartinga kao što je urađeno u našem slučaju. Prema našem iskustvu, pored stečenog znanja, zapošljavanja stručnih osoba, samostalna prepravka omogućava i značajnu uštedu u poređenju s kupovinom novog električnog kartinga.

Jedan od zadataka Sarajevo Green Design je i promocija Green Mobility, gdje posebno mjesto zauzima korištenje bicikla. Studenti Elektrotehničkog fakulteta su uspjeli na sličan način kao i mi da naprave električni bicikl koji omogućava značajnu pomoć pri njegovom korištenju na dužim relacijama, a posebno na usponu. Upotreba električnog bicikla u zemljama Zapadne Evrope je velika, a razlog za slabu primjenu u zemljama regiona je isključivo značajno povećanje cijene u odnosu na klasični bicikl.

Backstage: Koliko je naše tržište zainteresovano za vaše inovacije? Da li imate potrebnu podršku?
Da, naše tržište jeste zainteresovano za svaku inovaciju po čemu je naša država i poznata jer imamo najviše osvojenih medalja na raznim takmičenjima inovatora svijetu. Međutim, kao što sam već spomenuo, najveći problem svakog inovatora je prepoznavanje od potencijalnih investitora i konačna realizacija inovacije. U vlastitom traganju za finansijskim sredstvima za pravljenje BH električnog taxi (urbanog) vozila smo kucali na vrata i institucija i firmi, ali nismo dobili podršku. Neki su željeli da iskoriste ideje i kasnije krenu sa vlastitom proizvodnjom, a drugi nas smatrali najčešće „neozbiljnim“.

Backstage: Da li ste po ovom projektu jedinstveni u regionu?
Iz navedenih razloga oko zagađenja, buke i korištenja tokom cijele godine u zatvorenom prostoru električni karting je danas prisutan u zemljama EU, a po našim saznanjima stigao je do R Slovenije. Pored čuvenog Rimca u R Hrvatskoj postoji nekoliko električnih vozila, ali nismo čuli za izvedbu električnog kartinga. Slično je i kod istočnih susjeda. Zbog toga možemo reći da smo na neki način jedinstveni u regionu, ali sigurno jedinstveni po činjenici da je to uradio jedan fakultet ili obrazovna institucija u regionu.

Backstage: Gdje vršite testiranja? Imate li neki “urnek” na osnovu kojeg radite, odakle vam ideja, inspiracija?
Testiranje vozila, ne samo kartinga, najčešće obavljamo na prilaznoj pisti Aerodroma Mostar, ali i na drugim lokacijama jer u našoj državi ne postoji infrastruktura za ovakve aktivnosti (primjera radi TU Darmstadt je dobio na raspolaganje pistu nekadašnjeg vojnog aerodroma u Griesheim).

Naime, s ciljem kvalitetnijeg dobivanja znanja iz predmeta Dinamika vozila za koji sam zadužen, od 2007. godine sam uveo praktično ispitivanje novoproizvedenih motornih vozila koje provode studenti Mašinskog fakulteta u Sarajevu. Do danas je testirano preko 30 motornih vozila različitih proizvođača. Provođenje ovih testova u putnim uslovima je potpuno identično ispitivanjima vozila koja se provode po posebnim procedurama u svijetu.

Backstage: Može li se reći da je ovo vaš životni projekat?
Ne, pred mnom su zacrtani mnogo veći ciljevi.

Oznake: ,
<
10592135_10204878798916852_117552234_n

Božo Vrećo za Backstage: “Pjesme na albumu vas emotivno...

>
final 8060

Amer Kadić – CEO & Founder kod AK Model...

20150902_131007775

Preporuka

Kako postati video editor – by Amil Hujić?